5 najważniejszych umiejętności dobrego doradcy finansowego

Predyspozycje i kompetencje, jakich wymagają pracodawcy od idealnego doradcy finansowego wynikają przede wszystkim z charakteru jego pracy. Które z nich pojawiają się najczęściej w ogłoszeniach o pracę i tym samym liczą się na rynku najbardziej?.

Rynek pracy sektora finansowego cały czas potrzebuje specjalistów, w tym doradców finansowych. W jednym z portali z ofertami pracy tylko w jednym kwartale 2017 r. pojawiło się 15 tys. ogłoszeń. Doradca finansowy może działać niezależnie lub współpracować z doświadczonym integratorem bankowym, tj. agencją pośrednictwa finansowego. Do jego głównych zadań należy przede wszystkim pomaganie klientom w wyborze najlepiej dopasowanych produktów finansowych.

Prezentujemy pięć najważniejszych umiejętności i kompetencji dobrego doradcy finansowego.

1. Wiedza na temat finansów

Klienci mogą dzisiaj wybierać spośród wielu ofert bankowych dostępnych na rynku. Doradca finansowy potrafi udzielić klientowi informacji o zdolności kredytowej, czy dopasować najlepszą ofertę kredytu gotówkowego. Zawód doradcy finansowego, poza sprzedażą kredytów hipotecznych, nie jest regulowany przez posiadanie kierunkowego wykształcenia, certyfikowanej wiedzy, kursy, czy szkolenia. Jednak profesjonalna obsługa w tym zakresie nie obędzie się bez bieżącej wiedzy na temat rynku kapitałowego.

2. Umiejętności sprzedażowe

Równie ważne są umiejętności sprzedażowe kandydata. W pracy doradcy finansowego ważna jest znajomość technik sprzedaży produktów i pozyskiwania klientów. – Doradcy, z którymi współpracujemy mogą liczyć na pełne wsparcie. Przygotowujemy ich do sprawnego operowania produktami banków, dedykowanymi dla klienta indywidualnego czy klienta firmowego. Organizujemy szkolenia sprzedażowe i produktowe, podczas których dzielimy się naszą wiedzą, popartą wieloletnim doświadczeniem w branży. Co ważne, pomagamy też w formalnościach związanych z wpisem na listę KNF, wymaganych zarównpo przez nową ustawę o kredycie hipotecznym, jak i ustawę o kredycie konsumenckim – mówi Ryszard  Korzonek, Prezes Zarządu Fintegra, integratora bankowego.

3. Zdolności komunikacyjne

Zadaniem doradcy finansowego jest między innymi badanie potrzeb klienta i budowanie jego planu finansowego. W związku z tym powinien być przede wszystkim godny zaufania, odpowiedzialny i zaangażowany w wykonywane obowiązki. Tylko takie podejście zapewni mu sukces zawodowy. Aby to wdrożyć, ważna jest w tej pracy łatwość w nawiązywaniu kontaktów, wysoka kultura osobista, a nawet empatia.

4. Umiejętności negocjacyjne

Z komunikatywnością powiązane są także predyspozycje negocjacyjne. W przypadku tej kompetencji nacisk kładziony jest jednak nie tylko na sprawnym przekonywaniu do swoich racji i wywierania wpływu, ale też znajdowania kompromisów czy poszukiwania optymalnych rozwiązań, elastyczności w działaniu oraz w prowadzeniu rozmów. – Startując w biznesie pośrednictwa finansowego trzeba się  przygotować m.in. na negocjacje współpracy z poszczególnymi bankami. Inaczej jest w przypadku współpracy z integratorem bankowym, który na starcie zapewnia wypracowane już z bankami prowizje oraz kontakty biznesowe. Pomoc doświadczonego i wypróbowanego integratora pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze – tłumaczy  Piotr Tabor, Dyrektor Zarządzający FinUp.

5. Motywacja do rozwoju

Inicjatywa i motywacja do rozwoju to kolejne cechy pożądane przez pracodawców u doradców finansowych. Formy zatrudnienia doradców są różnorodne, jednak w większości firm są wynagradzani  przynajmniej częściowo w formie prowizji za wartość sprzedaży. Im bardziej aktywny doradca, tym otrzyma większe wynagrodzenie. Dlatego największe sukcesy i satysfakcję z wykonywanego zawodu osiągną osoby o silnej motywacji i zaangażowaniu w wykonywane obowiązki. Tacy pracownicy są także cenieni i poszukiwani przez pracodawców.

O FinUp Sp. z o.o.:

FinUp to jeden z największych Integratorów Pośredników Finansowych w Polsce. Firma od 2011 roku specjalizuje się w sprzedaży usług finansowych do każdego segmentu rynku. FinUp współpracuje z kluczowymi instytucjami finansowymi, m.in.: Alior Bank, Deutsche Bank Polska, Nest Bank , Raiffeisen Bank, Fundusz Mikro. FinUp  organizuje dystrybucję produktów finansowych dla blisko 2000 Agentów, do obsługi których dedykowana jest struktura Regionalnych Koordynatorów Sprzedaży i wyspecjalizowany Zespół Wsparcia łącznie z dedykowaną infolinią. Od 2016 roku FinUp tworzy własną sieć oddziałów - Centra Rozwoju Biznesu FinUp oraz sieć placówek prowadzonych w modelu współpracy franczyzowej – FinUp Partner. www.finup.pl